JOHDANTO
Marttajärjestö
on 115-vuotias, mutta edelleen aikaansa seuraava kansalaisjärjestö. Alun perin
Martat perustettiin sivistämään koteja. Nykyään Marttojen toiminta on edelleen
uuden oppimista, yhteisöllistä toimintaa ja yhdessä oppimisen iloa. Tänä vuonna
teemana on ”Elämä on parasta itse tehtynä”, joka näkyy niin Marttaliiton, Marttapiirien
kuin myös Marttayhdistysten toiminnassa. Pohjos-Savon Martat järjesti
esimerkiksi Oravikoskella Martanpäivänä 26.7.2014 käsityötapahtuman, opastusta
kumihimoiluun. Marttaliitto toivoi, että tänä vuonna käsityöt näkyisivät
erityisesti kesätapahtumissa ympäri Suomea.
Marttatoiminta on yksi mainio ja
oivallinen tapa kehittää itseään. Marttojen kädentaitotoiminta on ruoan ja
ravitsemuksen sekä puutarhahoidon ohella yksi tärkeimmistä vetovoimatekijöistä
marttatoiminnassa. Sen huomaa yhdistystasolla selkeästi. Kun marttaillan
aiheena on kädentaitoihin liittyvä kurssi, se täyttyy nopeasti. Tämä osoittaa
sen, että marttojen kädentaitojen jakamista tarvitaan edelleen, mutta nyt muoto
on itsensä toteuttamista ja hyvinvoinnin tuottamista itselle ja muille.
Toiminnan alkuvuosikymmeninä se oli taitojen opettelua
välttämättömyystuotteisiin
Tällä hetkellä käsillä tekeminen on
trendikästä. Uusia tekijöitä on tullut nuorista. Kestävä kehitys tuo myös
käsityöt uuteen valoon, kun muodistetaan vanhoja vaatteita tai tehdään niistä
aivan uusia tuotteita. Terapeuttinen näkökulma on käsityötoiminnassa otettava
huomioon eli käsitöillä saadaan aikaan myös hyvinvointia. Sillä voidaan myös
aktivoida syrjäytyneitä, ikäihmisiä ja nuoria. Käsitöillä on monta
ulottuvuutta, joita pitäisi hyödyntää vielä enemmän Marttojen toiminnassa. Tänä
vuonna Martat järjestävät yhteistyössä Burdan ja Novitan kanssa käsityö- ja
hyvinvointiaiheisen risteilyn syyskuussa, joka kuvaa osaltaan käsityön
moniulotteisia mahdollisuuksia ja vaikutuksia.
Käsityön merkitys on nousemassa
muutoksen yhteiskunnassa eri tavoin esille. Ihmiset haluavat nykyisin toteuttaa
itseään käsin tekemällä, jolloin voidaan kohottaa itsetuntoa ja samalla saadaan
aikaan viihtymistä ja tekemistä itselleen. Käsitöitä tekemällä yksilö voi
harjoittaa ongelmanratkaisuntaitoja, käden ja silmän yhteistyötä, luovuutta,
oman toiminnan suunnittelua ja tavoitteen saavuttamista. Käsitöillä on
monimuotoiset positiiviset vaikutukset yksilöön, toimii hän sitten opettajana,
opastajana tai oppilaana.
Taitavat martat, mestarit,
kannustetaan marttatoiminnassa tuomaan itsestään hiljaisen tiedon muiden iloksi
ja hyödyksi. Mestarimartat voivat halutessaan innostaa kanssasisaria
kädentaitoihin. He voivat pitää pikkukokkikursseilla käsityökursseja tai olla
yhteyshenkilöinä, ohjaajina, piirin tapahtumassa tai järjestämillä kursseilla.
KÄSITYÖT TYTTÖJEN KASVATUKSESSA
Tässä luvussa tarkastelen alkuun
tyttöjen käsitöitä kasvatuksessa keskittyen tekstiilitöihin. Kasvattajina toimivat formaalit ja
informaalit instituutiot ja organisaatiot. Virallisina eli formaalina
kasvattajina toimivat esimerkiksi koulut ja epävirallisina eli informaaleina
kasvattajina puolestaan muun muassa perhe, kaverit, vertaisryhmät,
harrastusryhmät ja media. (Kokko 2007, 4.) Marttajärjestö sen eri tasoilla
(Marttaliitto, Marttapiirit ja Marttayhdistykset) kuuluu informaaleihin
kasvattajiin. Keskityn tarkemmin kappaleessa 5 pohtimaan, millä tavalla
Marttajärjestö on ennen tukenut tyttöjen ja naisten käsityön neuvontaa ja millä
tavalla nykyisin käsityöt näkyvät jäsenten toiminnassa.
Koulut käsityön kasvattajina
Koulun tekstiilityönopetus
kasvattajana on luonut mielikuvia tytöille kuuluvista käsityön taidoista.
Käytännöt ovat ohjanneet tyttöjä huolehtimaan kodin viihtyisyydestä ja perheen
hyvinvoinnista. He ovat oppineet valmistamaan itselleen, mutta myös muille
lahjoiksi käsin valmistamia tuotteita. Käsityöt voivat toimia sosiaalisen
vuorovaikutuksen osana antaen valmistajalle, mutta myös vastaanottajalle, hyvän
olon tunteen välittämisestä, lämmöstä ja hoivasta. (Kokko 2007, 124–125.)
Yhteiskunnan arvojen ja normien
siirtäjänä koululla on merkittävä rooli. Yhä edelleen kouluissa rooleja ohjaavat
perinteiset toiminnot, jotka pitävät yllä naisten ja miesten ominaisuuksia,
asemia ja toimintaa. Opettajilla ja heidän pedagogisella toiminnalla on vaikutusta
tyttöjen ja poikien valintoihin. Kouluopetus on näyttänyt formaalilla, opetussuunnitelman
tasolla, samanlaiselta molemmille sukupuolille, mutta käytännössä viimeistään
yläkoulussa suurin osa tytöistä valitsee tekstiilityön vapaavalintaiseksi aineeksi.
(Kokko 2007, 26–30.)
Peruskoulun opetussuunnitelman (2004)
mukaan käsityön opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaan käsityötaitoja,
jotta hänen itsetuntonsa kasvaisi sekä hän kokisi iloa ja tyydytystä
valmistaessaan tuotteita. Käsityöperinteet ovat yksi osa-alue, johon myös
oppilaat tutustuvat. Parhaillaan on menossa opetussuunnitelman muutos, OPS 2016.
Tavoitteena on, että opetukseen voidaan siirtyä 1.8.2016 alkavan lukuvuoden
alusta lähtien. Nykyinen tekstiilityönopetus lähestyy kokonaisesta käsityön
näkökulmasta opetusta, jossa yhdistyy yksilöllinen ja yhteisöllinen
käsityöprosessin kaikki vaiheet: ideointi, suunnittelu, valmistus, reflektointi
ja arviointi (ks. Pöllänen & Kröger 2004).
Käsityöharrastus kasvattajana
Formaalin käsityön kasvatuksen
rinnalle tarvitaan myös informaalia kasvatusta. Usein harrastukset välittävät
enemmän käsitöiden perinteitä kuin kouluorganisaatiot. Koulussa tunnit ovat
rajallisia ja siellä pyritään opettamaan alkuun erilaisia käsityötekniikoita,
mutta syvemmin perehtyvät yksilöt vapaa-ajalla käsitöiden monipuolisiin
vaihtoehtoihin. Yleensä tytöt saavat vapaa-ajalla omalta äidiltään, mummoltaan
tai muilta sukulaisilta ja tutuiltaan lisäopastusta. Aikuisilla on jo kokemusta
ja hiljaista tietoa, jota he mielellään jakavat. Käsitöitä tekevät haluavat
tiedon myös siirtyvä sukupolvelta toiselle.
Taitoa voi olla vaikea oppia
kirjatiedon perusteella, mutta seuraamalla taitavan henkilön tekemistä se on
helpompaa ja luontevampaa. Hiljaisen tiedon, ammattitaidon, siirtymistä sukupolvelta
toiselle käytetään erityisesti käsitöissä. Hiljaisen tiedon saattamista
kirjalliseen muotoon on hankalaa, mutta käytännössä näyttämällä,
demonstroimalla, se on usein helpompaa kuvata. (Anttila 2005,73.)
Suomen kielessä käytetään yleensä
termiä hiljainen tieto, mutta synonyymeinä on myös hiljainen osaaminen,
hiljainen tietämys, piilevä tieto, sanaton tieto, tacit-tieto, kokemusperäinen
tieto, kokemuksellinen tieto ja kokemuksellinen osaaminen (Virtainlahti 2009,
31). Niiniluoto (1989, 51) käyttää termiä piilevä tieto. Piilevällä, hiljaisella tiedolla tarkoitetaan
tietoa, joka on hankittu ja saavutettu kokemuksen kautta aistimalla,
havainnoimalla ja konkreettisesti tekemällä erilaisia asioita. Englannin
kielessä käytetään termiä tacit (äänetön, hiljainen, sanaton) knowledge
(tieto). Ruotsin kielessä vastaava käsite on tyst kunskap.
Hiljainen tieto on henkilökohtainen
asia. Tämän vuoksi siitä on vaikeaa kommunikoida, keskustella. Kuten ihmisten
ihanteet ja arvot, hiljainen tieto on yksilön toiminnoissa ja kuuluu hänen persoonallisuuteensa.
Hiljaisesta tiedosta voidaan erottaa kaksi osa-aluetta: tekninen ja
kognitiivinen. Kognitiivisessa osa-alueessa näkyy uskomukset, ihanteet, arvot
ja mielikuvat. Hiljainen tieto hankitaan ilman varsinaista kommunikointia.
Oppipoika-kisälli-mestari-työskentelyssä oppija havainnoi, seuraa ja jäljittää
ammattitaitoisen mestarin työskentelyä ja harjoittelee samalla tavalla.
(Anttila 2005, 75.)
Mestari on monisäikeinen käsite.
Mestariksi voidaan nimittää sellaista henkilöä, joka osaa tehdä jotain paremmin
kuin muut. Yksi tunnusomainen piirre mestarissa on se, että hän on taitava ja hän
nauttii useiden eri tahojen suosiota taidoissaan. (Hakulinen 2010, 75.) Marttatoiminnassa
on monenlaisia käsityöntaitajia. Osa taitavista martoista täyttää mestarin
tunnusomaiset piirteet. Tällaiset martat ovat yhdistyksen voimavara, mutta myös
piirit hyödyntävät eri tapahtumissa ja kursseilla heidän taitojaan. Harvalla
marttapiirillä on neuvojaa, jolla on käsityöalan koulutus, jolloin hän voisi
myös toimia esimerkiksi tekstiilitöiden neuvonnassa. Marttaliitto on vuosien
kuluessa kouluttanut vapaaehtoisia toimijoita käsityön kursseilla. Viimeisimpiä
kursseja oli esimerkiksi ryijykurssi Helsingissä. Marttapiiri valitsee
koulutettavat martat, yleensä yksi tai kaksi pääsee kursseille. Koulutettu
martta järjestää oman koulutuksen jälkeen maakunnassa kursseja jäsenille.
Koulutus perustuu ketjukoulutukseen, jolloin vertaisohjaajana toimitaan
jäsenistön keskuudessa. Tämä on luonteva tapa oppia uusia taitoja.
Yhteisö tukee käsityöharrastuksen
ylläpitämistä, sosiaalista pääomaa ja edistää terveyttä. Kuuluminen myönteiseen yhteisöön ja
vapaaehtoiseen harrastusryhmään pidentää ikävuosia (Hyyppä 2005, 17–19). Tekstiilityöt
ryhmätekemisenä tuo esille yhteisöllisyyden. Ryhmän koostuessa eri-ikäisistä
henkilöistä se rakentaa heidän välilleen solidaarisuuttakin. Tekstiilityöt
rakentavat sosiaalista perinnettä, jossa huvi yhdistyy hyödyllliseen ja
mukavaan toimintaan. Tekstiilitöitä tehtäessä yksilö voi keskittää ajatuksensa
vain työhönsä unohtaen ajantajun, samalla rauhoittua ja rentoutua. (Kokko 2007,
126.) Marttaliitto on kannustanut viime vuosina perustamaan
käsityötoimintaryhmiä. Ajatuksena on, että samanhenkiset ihmiset oppivat
toisiltaan uusia asioita toinen toistaan tukien ja kannustaen. Samalla on
mahdollista miettiä omia paikkakuntakohtaisia projekteja. Käsityöprosessissa suunnittelu ja valmistus
tuovat esille yksilöllisen ja yhteisöllisen näkökulman, jolloin ideoita
arvioidaan yhdessä ja tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta tuotteen
käyttökelpoisuutta (Suojanen 1992, 22). Marttojen arvot tukevat vähäosasten
auttamista. Yhdessä on mahdollista toteuttaa käsitöiden avulla erilaisia
hyväntahdon auttamisia. Samalla yksilö, martta, voi käsitöiden avulla saavuttaa
myös hyvinvointia itselleen sekä psyykkisesti että sosiaalisesti.
(Tämä on yksi osa minun käsityötieteen syventävän kirjallisuuden osiosta.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti