Taidematka
Turistikohteet voidaan jakaa kolmeen
luokkaan. Ne voivat olla romanttisia tai ryhmäkohteita, historiallisia tai
nykyaikaisia sekä autenttisia ja ei-autenttisia. (Urry 1990, 104.) Taidematka
voi sisältää yhden osan kustakin luokasta. Kohde määrittelee sen itse sisällön
ja toiminnan mukaan.
Monet erilaiset asiat ja
kiinnostuksen kohteet ohjaavat matkailijoita heidän tehdessä valintoja matkakohteesta.
Matkailijalla on yleensä mielikuva unelmamatkasta ja odotuksella on iso
merkitys mielikuvan muodostumisessa. Ihmisten tarve tietää ennakkoon suunnittelemastaan
matkasta vaihtelee. Etukäteistieto auttaa ohjaamaan ja valitsemaan kohteen ja
mitä kohteessa haluaa nähdä. Matkailijat voidaan jakaa eri tyyppeihin, joista
yksi matkailijatyyppi on kulttuurimatkailija.
Kulttuurimatkailijaa kiinnostaa muun
muassa taide. Visuaalisuus ilmentää eniten
kaikkia aisteja; asento ja sijainti vaikuttavat, mitä nähdään (Jokinen &
Veijola 2003, 260). Markkinoijan voi olla vaikea visualisoida kulttuurista
vetovoimaa. Golf- tai luontomatkan markkinointi voi olla joskus helpompaa kuin
saada kuvista mielenkiintoa herättävä kuvakollaasi taidematkailijalle. Leila Koivunen (17.10.2014) kertoi, että
matkakokemus ”kehystetään” ennakkotiedon mukaan ja usein matkailijat
metsästävät kohteita, joissa on otettu paljon kuvia.
Miettiessäni edellisen tutkinnon
suorittamisen jälkeen ”palkintomatkaa” itselleni ja pojalleni, tutkin hieman
ennakkoon erilaisia vaihtoehtoja pidennetylle viikonloppumatkalle Eurooppaan.
Päädyimme Pariisiin, kun tätini ja serkkuni olivat myös samana ajankohtana siellä.
Tädilleni ei ollut ollenkaan tärkeitä maailmankuulut nähtävyydet, kun minun oli
nähtävä Mona Lisa Louvressa, Riemukaari ja Eiffel-torni. Jotta Mona Lisan
näkeminen onnistuisi helpoimmin ilman pitkiä jonoja, päätin mennä poikani
kanssa sinne sunnuntaina heti aamusta jonottamaan. Päästyämme sisälle Louvreen
suuntasimme välittömästi ensin näkemään ja kuvaamaan minut Mona Lisan kanssa.
Kuvan ottaminen tuntui välttämättömälle. Ehkä se voidaan kuvailla myös
pakkomielteeksi, kuten niin monella muullakin turistilla on vastaava tarve.
Susan Sontag on todennut kuvan
luoneesta, että monella turistilla on pakkomielle kuvata itsensä
maailmankuuluisissa paikoissa (Koivunen 17.10.2014). Se osoittaa ja todistaa
matkailijan käyneensä kohteessa. Valokuva on konkreettinen jälki. Voin todeta
itse toimineeni myös näin. Käydessämme opintomatkalla Turun taidemuseolla otin
kuvia merkittävien suomalaisten taiteilijoiden, kuten Akseli Gallen-Kallelan,
Hugo Simbergin, Pekka Halosen ja Viktor Westerholmin tauluista. Nykyaikaisen tapaan
otin lisäksi selfien Gallen-Kallelan Akka ja kissa sekä Sammon puolustuksen
-taulujen edessä. Tämä on hyvin luonteva tapa toimia, jos asia kiinnostaa ja
saa ottaa museossa tai taidenäyttelyssä valokuvia. Jos kuvia ei saa ottaa,
kuten islantilaisen nykytaitelija Erró on kieltänyt, ei voi syntyä merkittävää
elämystäkään. Valokuva voisi toimia apuna kerrottaessa, koska muuten on vaikea
verbalisoida tunnelmaa ja tuntemuksia. Valokuva on myös muisto. Jos ei jää
mitään konkreettista, ei välttämättä muista lyhyen ajan jälkeen käyneensä
paikassa tai sitä tunnelmaa ja niitä ajatuksia, jotka sillä hetkellä olivat
mielessä. Monet taitelijat ja turistikohteet, kuten museot, ovat ratkaisseet
valokuvaamisen kieltämisen myymällä postikortteja, julisteita ja muita oheistuotteita
jostakin taulusta tai figuurista. Se on heille bisnestä.
Turukulaisen taiteilijan Viktor Westerholmin Syksy
Hugo Simbergin Perunatyttö
Turukulaisen taiteilijan Viktor Westerholmin Syksy
Hugo Simbergin Perunatyttö
Pekka Halosen Erämaa
Laura Boxbergin (17.10.2014) mukaan taiteen
ja matkailun yhdistämisessä matkailukohteet saavat enemmän kävijöitä
taidekohteisiin ja parempaa sekä laadukkaampaa taidetta, kun taas matkailijat
saavat enemmän hyviä kokemuksia. Kokemusten vuoksi pitäisi sallia
valokuvaaminen taidekohteissa. Kokemukset luovat muistoja, joilla on tärkeä
osaa elämässämme ja kerrottaessa kokemuksiamme muille. Myönteiset kokemukset
puolestaan toimivat muille osaltaan innostuksena lähteä matkalle katsomaan
esimerkiksi merkittävää taidenäyttelyä.
Miten käytännössä saadaan
taidekohteista kiinnostavampia? Monet vakiintuneet kansalliset ja kansainväliset
kohteet menestyvät maailmankuulujen taideteosten turvin. Kulttuurimatkailijat
haluavat nähdä ne, koska niille on vuosikymmenten tai jopa vuosisatojen aikana
muodostunut tietty status. Haasteellisempaa on saada uusille tai kotimaisille
nykytaiteen museoille vetovoimatekijää, joka houkuttelee kulttuurimatkailijaa
poikkeamaan museoon. Nykyisin on pyritty vaihtuvilla näyttelyillä ja niiden
sisällöillä saamaan kiinnostus heräämään. Taidemuseoiden oheisohjelmaa on
kehitetty yhdeksi vetovoimatekijäksi. Taidemuseoissa on nykyisin erityisesti
lomien aikaan lapsille suunnattua ohjelmaa, joka kannustaa lapsiperheitä
katsomaan taidetta uudesta näkökulmasta. Usein taidenäyttelyihin voidaan
yhdistää myös musiikkikonsertti tai runonlausuntaa. Taidemuseoiden on ollut
pakko löytää uusia tapoja toimia houkutellakseen asiakkaita ja matkailijoita.
Ruotsissa on jälleen mahdollista
mennä museoihin maksutta. Miten paljon se lisää todellisuudessa taidemuseoiden
kävijöitä? Suomessa pääsymaksut kokoelmanäyttelyihin ovat pienet. Maksun suuruus
ei luulisi olevan este mennä katsomaan näyttelyitä, jos taide ja kulttuuri
kiinnostavat. Erikoisnäyttelyihin, joissa on maailmankuulua taidetta, ihmiset
ovat valmiit maksamaan suurenkin sisäänpääsymaksun.
Lähteet
Kohde
Turun taidemuseo 17.10.2014
Luennot
Boxberg Laura, Nykytaide matkailukohteen vetonaulana,
17.10.2014
Koivunen Leila, Matkan odotus, kokemus ja muisto, 17.10.2014
Kirjat
Jokinen, E. & Veijola, S. 2003 Mountains and Landscapes:
Towards Embodied Visualities kirjassa Crouch, D. & Lübbren, N. (toim.) Visual culture and tourism. 2003.
Oxford: Berg.
Urry, J. 1990.The Tourist
Gaze. Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Saga Publications.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti