Uutisista olemme saaneet lukea, että mielenterveysongelmat on yleisin syy työkyvyttömyyteen. Tämä on surullista luettavaa. Harvalla meistä elämä on aina nousuliitoa. Uskon, että meillä jokaisella on ollut välillä vaikeaa. Tärkeää olisi löytää voimavaroja jaksamiseen kotona ja työssä jaksamiseen. Voisiko luonto tarjota jotain helpotusta tähän? Hyvinvointi on kokonaisuus, joka pitää huomioida, ja me olemme yksilöitä. Se keino, joka tehoaa yhdelle, ei välttämättä ole toimiva toiselle. Kokeilla kuitenkin kannattaa eikä olla omien ajatusten este.
Tässä blogissa tuon osioita minun opinnäytetyöstä Luonto ja työhyvinvointi - Luonnon
tarjoamat mahdollisuudet työssä jaksamiseen. Opinnäytetyöni löytyy kokonaisuudessaan
https://www.theseus.fi/handle/10024/748316, jos haluat tutustua
opinnäytetyöhöni tarkemmin.
Työhyvinvointia voidaan
tarkastella yrityksen, työyhteisön, asiakkaiden tai sidosryhmien näkökulmasta
(Rapatti 2007, 14). Tässä tutkielmassa tarkastelen työhyvinvointia lähinnä
yksilönä työyhteisössä ja organisaation näkökulmasta.
Työhyvinvointiin ei kuulu vain
liikunta ja terveys. Käsite työhyvinvointi on moniulotteinen ja monitasoinen.
Se jakaa työn ja kodin irrallisiksi, vaikka kotona olevat murheet heijastuvat
usein myös työpaikalle. Puhuttaessa työhyvinvoinnista olisi selkeämpää
käsitellä hyvinvointia työssä tai työntekijän hyvinvointia. Yleensä käytetään
kuitenkin käsitettä työhyvinvointi, jota käytän myös tässä tutkielmassa.
Työterveyslaitoksen (2021c) mukaan
työhyvinvointi tarkoittaa ”turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota
ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa
organisaatiossa. Työntekijät ja työyhteisöt kokevat työnsä mielekkääksi ja
palkitsevaksi, ja heidän mielestään työ tukee heidän elämänhallintaansa”.
Puttonen, Hasu ja Pahkin (2016,
6) määrittelevät työhyvinvoinnin: ”työ on mielekästä ja sujuvaa turvallisessa,
terveyttä edistävässä sekä työuraa tukevassa työympäristössä ja työyhteisössä”.
Tammisen (2011) mukaan työhyvinvointi tarkoittaa ”kaikkia niitä ominaisuuksia,
joiden avulla työyhteisö ja organisaatio onnistuvat perustehtävissään eli työ
on tuloksellista”. Rapatti (2007, 11) määrittelee työhyvinvoinnin ”työpaikan
eri tahojen omaksumaksi kokonaisvaltaiseksi toimintatavaksi, joka on
sisäistynyt luonnolliseksi osaksi jokapäiväistä työntekoa”. Pohjois-Karjalan
sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän (2015, 4) mukaan
työhyvinvointi tarkoittaa sitä, että on ”mukava tulla töihin ja lähteä töistä,
kun on saanut hyvää aikaan”. Pyöriän (2012, 9) mukaan työhyvinvoinnista
voitaisiin käyttää Kansainvälisen työjärjestön ILO:n ja EU:n suosimaa termiä
hyvä työ (decent work) tai työ- ja elinkeinoministeriön termiä työelämän laatu
ja luova työote.
Pirkanmaalaiset yrittäjät ovat
määritelleet työhyvinvoinnin seuraavasti: ”työhyvinvointi on semmonen tilanne,
että se yksilö tai yhteisö, kumpaa nyt ajatellaankin, niin laulaen työtänsä
tekee elikkä hän on ilonen, optimistinen ja hyvällä tuulella etupäässä ja saa
aikaan sitä mitä haluaa ja pystyy kehittämään sitä työtään ja saa siihen
oivalluksia ja tuntee työn iloa ja imua” ja ”työhyvinvointiin liittyy tää
fyysinen terveys ja henkinen terveys eli kunto, että on fyysisesti hyvässä
kunnossa että jaksaa tehdä töitä ja sitten myöskin, että on mielen tasolla
hyvässä kunnossa, että ei esimerkiksi ole hirveesti huolia, joihin menee
energiaa. Sellanen suht kevyt ja tasapainoinen olo, että pystyy keskittyy
siihen työhönsä…”. (Manka, Hakala, Nuutinen & Harju 2010, 7.)
Sosiaali- ja terveysministeriön työhyvinvointitutkimuksen visio ja strategia vuoteen 2015 -raportissa (2005, 17) työhyvinvoinnilla tarkoitetaan ”työssä käyvän henkilön selviytymistä työtehtävistään”. Siihen vaikuttavat fyysinen, henkinen ja sosiaalinen kunto, työyhteisön toimivuus sekä työympäristössä esiintyvät tekijät. Työhyvinvointiin liittyy myös monet muut tekijät, kuten työsuhde, palkkaus, työsopimus, yksityis- ja perhe-elämä, taloudellinen tilanne ja yleinen elämäntilanne. Työhyvinvointiin vaikuttavat niin työpaikan olosuhteet, johtaminen ja ilmapiiri kuin toisaalta yksilön toimintakyky, osaaminen, arvot ja motivaatio. (Tie työelämään 2021).
Hussin (2005, 48–49) väitöskirjan
mukaan työntekijän ajan tasalla oleva osaaminen on työhyvinvoinnin
perusedellytys. Nivalan (2006, 97) mukaan työhyvinvointi ”kytkeytyy
motivaatioon ja motivaatio syntyy työn sisällöstä”. Fischerin ja Vainion (2014,
135) mukaan hyvinvoinnin lähde työssä on merkityksellinen työ, jossa saa
tuloksia aikaan. Mankan, Kaikkosen ja
Nuutisen (2007, 8) mukaan ”Työhyvinvointi on organisaatiossa monen tekijän
summa. Siihen vaikuttavat organisaation piirteet, esimiestoiminta, ilmapiiri ja
työn hallinnan tunne sekä viime kädessä myös työntekijän näkemys
työyhteisöstään”. Työn imun teorian mukaan positiivinen työhyvinvointi (työn
imu) ja työpahoinvointi (työuupumus) ovat toistensa käsitteellisiä
antiteesejä.” (Mamia 2009, 23–24, 27, 30.)
Työhyvinvointi pitää sisällään erilaisia
osa-alueita, joilla jokaisella on oma tärkeä käyttötarkoituksensa. Jokaista
aluetta tulee kehittää käyttötarkoituksensa mukaan. Työnantaja vastaa
hyvinvoinnin perustasta: turvallisista työoloista, osaavasta johtamisesta ja
työn suunnittelusta. Viime kädessä jokaisella itsellään on vastuu omasta työkunnosta.
|
Moderniin laaja-alaiseen työhyvinvoinnin käsitteeseen kuuluvat työmotivaatio, työn imu ja transformatiivinen eli uudistava oppiminen. Oppiminen on tällöin pohtivaa, reflektoivaa ja kyseenalaistavaa. (Manka, Kaikkonen & Nuutinen 2007, 6; Mylläri 2005, 7.)
Parhaimmillaan työhyvinvointi on työpaikan eri tahojen kokonaisvaltainen toimintatapa, johon sisältyy työntekijöiden jokapäiväinen työ, ja se kohdistuu koko henkilöstöön. Työhyvinvointia edistää johdon esimerkki. (Vesterinen 2006, 30–31.) Murron (2016, 10) mukaan työhyvinvoinnin tulisi olla osa organisaation strategiaa.
Työhyvinvoinnin portaat
Itsensä toteuttamisen tarve Arvostuksen
tarve |
Psykofysiologiset
tarpeet |
KUVA 6 Työhyvinvoinnin portaat (Rauramo 2009, 3)
Työhyvinvointia tulee arvioida ja tarkastella. Demingin ympyrää eli jatkuvan kehittämisen kehää voidaan käyttää työhyvinvoinnin kehittämiseen: Arvioi – Tarkastele – Päätä – Toteuta. Kehittämisen tulee olla tavoitteellista ja määrätietoista sekä pyrkiä jatkuvaan parantamiseen. Työhyvinvoinnin kehittämisessä paras tulos saavutetaan yhteistyöllä, jossa eri osapuolien mielipiteet kysytään. (Mäkelä 2019, 4.)
Työhyvinvoinnin ja yrityksen
tuloksellisuuden edistämisen juuret ovat 1920-luvulla (ks. Vanhala & von
Bonsdorff 2012, 119). Tutkimukset ovat osoittaneet, että henkilöstön
hyvinvoinnilla ja yrityksen taloudellisella menestyksellä on selvä yhteys.
Laskelmat osoittavat, että organisaatiot voivat saada 10–20-kertaisena takaisin
panoksensa, jonka ne ovat sijoittaneet työhyvinvointiin. Työhyvinvointi on
kilpailukeino, jolla uusiudutaan ja motivoidutaan työskentelemään hyvän
tuloksen saavuttamiseksi. (Otala & Ahonen 2005, 72.) Rajala ja Kisko (2005,
9) ovat Otalan ja Ahosen kanssa samoilla linjoilla todetessaan
työhyvinvointihankkeiden olevan pitkällä aikavälillä edullinen tapa lisätä
työhyvinvointia työssä, koska se vaikuttaa tuottavuuteenkin.
Kehusmaan (2011, 81) mukaan
työhyvinvointi tuo organisaatiolle sekä välillisesti että välittömästi taloudellista
hyötyä muun muassa sairauspoissaolojen vähenemisenä. Käytännössä
työhyvinvoinnin vaikutukset realisoituvat jopa vuosikymmenen kuluttua. Aholan
(2011, 119) mukaan työhyvinvointi on kulujen hallintaa, jolla on vaikutusta
sekä organisaation tuottavuuteen että taloudelliseen kehitykseen. Asiat, jotka
vaikuttavat organisaation tilaan, edistävät myös työntekijöiden terveyttä,
jolloin säästytään sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkemaksujen
kustannuksilta. Bowlesin ja Cooperin (2009, 105) mukaan psyykkisesti ja
fyysisesti hyvinvoiva organisaatio tekee kustannustarkkailua, jolloin se voi
reagoida nopeammin muutostarpeisiin.
Filosofi, professori Pekka
Himasen mielestä suurimmat haasteet liittyvät siirtymiseen vihreään informaatio-
ja vuorovaikutustalouteen, hyvinvointiyhteiskunnan päivittämiseen ja
monikulttuuriseen elämään. Yksi luovuuden mittari on yrityksen visio, jonka
pitäisi olla strategian ohella ihmisiä innostava ja energisoiva. Työhyvinvointi
tulisi olla osana yrityksen strategiaa ja samalla luoda selkeä suunnitelma sen
ottamisesta osaksi organisaation toimintaa. Työhyvinvointi on ainut keino saada
ihmiset jatkamaan pitempään töissä ja jaksamaan paremmin. Työyhteisön
hyvinvoinnin vastuu kuulu kaikille jäsenille, jotka siellä työskentelevät.
(Kelhä 2010, 16–18.)
Tutkimusprofessori Kiti Müllerin
mielestä ihmiset joutuvat tekemään töissään usein monia asioista
samanaikaisesti, välillä melkoisissakin ääriolosuhteissa. Liika informaatio
uuvuttaa. Ihmiset ovat yksilöitä myös tällä osa-alueella. Kiireen painaessa
päälle ensimmäisenä kärsii luova ongelmanratkaisu. Siksi ihmisten pitäisikin
saada käyttää 10–15 minuuttia työajastaan johonkin inspiroivaan, esimerkiksi
kävelylenkin tekemiseen. (Säilä 2010, 22–24.)
Työhyvinvointi on organisaatiolle
sijoituksenarvoinen investointi, koska työvoimapula-alalla se on kilpailuvaltti,
jolla saadaan uusia työntekijöitä ja pidetään heidät työssä organisaatiossa.
Työhyvinvointi vaikuttaa myös tuottavuuteen, tuloksellisuuteen ja laatuun. Kun
työoloja parannetaan ja työntekijöiden terveyttä edistetään, myös eettiset ja
inhimilliset tekijät ovat tärkeä peruste kehittämisessä. Työhyvinvointietu on
rinnastettavissa auto-, puhelin- ja asuntoetuihin. (Liukkonen 2006, 128;
Rauramo 2008, 18.)
Työhyvinvoinnin merkitys korostuu
useista syistä. Työlainsäädäntö velvoittaa organisaation huolehtimaan
työntekijöiden työhyvinvoinnista. Väestö ikääntyy, ja sen myötä työvoimapula
uhkaa useita ammattialoja, joten ihmiset tulee saada motivoitua viihtymään ja
jaksamaan työssä kauemmin. Tietotyössä korostuvat yksilön innovatiivisuus ja
nopea oppiminen. Nykyisin myös kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu korostuvat
työhyvinvoinnissa. Jos organisaatio ei huolehdi työhyvinvoinnista, siitä koituu
myöhemmin kustannuksia organisaatiolle. (Moisalo 2012, 356; Otala & Ahonen
2005, 35.)
Työhyvinvoinnilla on keskeinen merkitys myös yhteiskunnallisiin tuloksiin, kun ihmiset jaksavat työskennellä kauemmin. Tämä merkitsee sitä, että ihmiset joutuvat harvemmin ennenaikaisesti eläkkeelle, ja joudutaan maksamamaan vähemmän korvauksia eli yhteiskunnalliset sosiaali- ja terveysmenot pienenevät. Tämän vuoksi eläkeyhtiöt ovat aktivoituneet hyvinvoinnin edistämiseen varaamalla tietyn summan käytettäväksi asiakasyritysten henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen. (Otala & Ahonen 2005, 81; Moisalo 2012, 356.)
Työhyvinvoinnin kehittäminen
Työssäkäyvät ihmiset viettävät
kolmanneksen ajastaan töissä, joten työskentelyolosuhteilla on merkittävä
vaikutus heidän terveyteensä. Hyvät työskentelyolosuhteet edistävät terveyttä,
työkykyä ja pitkää työuraa. Huonot työskentelyolosuhteet edesauttavat heikkoa
tuottavuutta. Työ, työn tekemisen paikka ja työskentelyolosuhteet ovat
elintärkeitä yksilön terveydelle ja toimeentulolle, mutta myös heidän
perheilleen ja yhteisölle. Työ on tärkeä etu sosiaalisten suhteiden rakenteelle
tuottamalla ja ylläpitämällä sosiaalisia toimintoja. Työ mahdollistaa
yksilöiden ja heidän perheiden taloudellisen riippumattomuuden, kehittää heidän
työtaitojaan ja sosiaalisia kontakteja. (Rantanen, Benach, Muntaner,
Kawakami & Rokho 2013, 126.)
Yhteenvetona voidaan todeta, että työhyvinvoinnilla on erilaisia määritelmiä. Itse määrittelen työhyvinvoinnin seuraavasti: työsuhdetaitojen vuorovaikutusta ja luottamusta, jotta on motivoivaa tulla töihin ja työskennellä positiivisella mielellä.
Työhyvinvointi rakentuu yksilön
ja työyhteisön työkunnosta. Yksilöllä on vastuu omasta ja muiden
työhyvinvoinnista, mutta siihen vaikuttaa myös johtaminen. Työhyvinvointi on
käytännössä laajempi kokonaisuus sisältäen työhön vaikuttavia muita tahoja,
kuten esimerkiksi ammattijärjestöt, asiakkaat ja perheen. Työhyvinvointiin
vaikuttavat myös palkkaus, työsuhteen tyyppi, työsopimukset, ammattitaito,
koulutusmahdollisuudet, arvostus, luottamus, tasapaino työn ja vapaa-ajan
suhteen sekä monet muut tekijät. Työntekijät ovat yksilöitä, joten eri asioilla
on yksilöille erilainen painoarvo, jolloin eri työntekijät kokevat ja
arvostavat asioita eri tavoin. Ei ole olemassa yhtä oikeaa toimintatapaa, joka
tyydyttäisi kaikki osapuolet kaikilla työpaikoilla. Tärkeää on löytää
tasapaino, jolloin osapuolille tulee tunne, että on voinut vaikuttaa asioihin
sanomalla mielipiteensä. Hyvinvoivassa työpaikassa johto toimii esimerkkinä ja
kannustaa innovoimaan ja löytämään työntekijöiden kanssa uusia toimintatapoja,
jotka tukevat työntekijöiden hyvinvointia työssä.
Työhyvinvointia voidaan
tarkastella tarvehierarkian näkökulmasta. Työpaikoilla tulee olla perusasiat
kunnossa. Erilaiset lait, asetukset ja säädökset pakottavat yritykset toimimaan
työturvallisuuden näkökulmasta turvallisesti, jotta vältytään työtapaturmilta
ja ammattitaudeilta. Nykyään monilla yrityksillä on tavoitteena nolla
tapaturmaa, joka on sidottu tulokseen. Tämä on motivoinut johtoa panostamaan
turvallisuuteen rakennustyömailla. Toimistotyössä on tärkeämpää kohdentaa
huomio muun muassa ergonomiaan ja monipuolisempiin työskentelyasentoihin.
Sähköpöytien avulla voitaisiin toimia terveyden ja toimintakyvyn näkökulmasta
ennaltaehkäisevästi. Ennaltaehkäisevä työterveyshuolto olisi ideaali tila,
mutta yhä edelleen työterveyshuoltoon mennään vasta sairastuttaessa.
Työhyvinvointi ei synny
itsestään. Työntekijän tulee olla aktiivinen ja ottaa epäkohtia puheeksi
muulloinkin kuin kerran vuodessa virallisissa keskusteluissa. Käytettäessä
termiä kehityskeskustelu tai arviointikeskustelu niin tärkeää olisi
dokumentoida keskustelut. Työntekijän tulee uskaltaa avoimesti keskustella
siellä ja esittää omia mielipiteitään. Kehittävillä keskusteluilla ei ole
merkitystä, jos työntekijä ei uskalla sanoa epäkohdista. Kehitystä ei tule, jos
johto dominoi ja päättää asioista, joista heillä ei ole käytännön työkokemusta.
Työhyvinvointi kehittyy, kun keskustelut tapahtuvat avoimesti työntekijöiden
kanssa. Sitoutuminen työhyvinvointiin lähtee siitä, kun yhdessä kehitetään
toimintaa.
Työhyvinvoinnin johtamisen työkaluna toimii työhyvinvointisuunnitelma. Työhyvinvointisuunnitelmamalleja on kirjallisuudessa ja internetissä, mutta työhyvinvointisuunnitelma tulee rakentaa organisaation näköiseksi. Työhyvinvointia tulee seurata säännöllisesti erilaisilla mittareilla ja testeillä sekä yksilö että työyhteisötasolla. Tutkimuksilla on voitu osoittaa työhyvinvoinnin tuovan yksilöille ja organisaatioille välittömästi ja välillisesti hyötyä. Hyvinvoiva ja menestyvä yritys tuo suomalaiselle yhteiskunnalle sekä tuloja että säästöjä. Nykyaikaisen yrityksen tulisi toimia oppivan organisaation tavoin ja kannustaa myös yksilöä oppimaan ja kehittymään. Itseohjautuva ja taitava työntekijä tulisi nähdä voimavarana tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelu ja oppiminen tuovat uusia laajempia näkökulmia, jotka mahdollistavat kehittämistyön myös työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Sinä voit olla myös aloitteen tekijä, me kaikki voimme olla aloitteentekijöitä. Itse olen entisessä työpaikassani tehnyt opinnäytetyönä työhyvinvointisuunnitelman ensimmäisen version, josta toivottavasti ovat jatkaneet myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti