YHTEISÖLLINEN
KÄSITYÖ
Tässä luvussa perehdytään
yhteisölliseen käsityöhön ja vapaa-aikana tapahtuvaan marttojen
käsityöharrastukseen. Martat ovat halunneet omissa käsityökoulutuksissa tuoda
esille yhteisöllistä käsityötä. Se on tapahtunut kannustaen ompelemaan omia
marttaorganisaation järjestötunnuksina käytettäviä asuja ja asusteita sekä
ottamalla osaa yhteisiin käsityöprojekteihin. Pienet käsityöryhmät toimivat
hyvin vertaistuen ohjauksella.
Harrastajien yhteisöllisyys
Yhteisöllisyyden määrittely ei ole
yksiselitteistä ja terminä yhteisöllisyys on muuttunut aikojen kuluessa.
Yhteisöllisyys on vuorovaikutuksen, sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta
syntyvä kokemus. (Heinonen 2008, 13–14.) MOT Kielitoimiston sanakirjan (2014)
mukaan yhteisöllisyys tulee tunteesta yhteisöön kuulumisesta. Synonyymisanakirjan
(2014) mukaan yhteisöllisyyden synonyymi on yhteisö.
Yhteisön määrittely on myös moniulotteinen.
Yhteisö voidaan määrittää tilaksi tai paikaksi (Heinonen 2008, 14). MOT
Kielitoimiston sanakirjan (2014) selittää yhteisön olevan ”elämänmuodon,
taloudellisten tai aatteellisten päämäärien tms. perusteella kokonaisuuden
muodostava ihmisryhmä tai yhteenliittymä”. Synonyymisanakirjan (2014) mukaan
yhteisön synonyymeja ovat muun muassa perhe, kylä ja kansa. Yhteisö voi olla
myös joukko ihmisiä, joilla on sama harrastus, kuten esimerkiksi
marttatoiminta.
Vapaa-aikaa korostetaan ja määrää
sekä laatua pohditaan monilla eri foorumeilla. Vapaa-aika määritellään eri
tavoin. Vartiainen (2010, 7) on tiivistänyt vapaa-ajan seuraavasti:
”Vapaa-ajalla tarkoitetaan työn ja opiskelun ulkopuolista aikaa. Vapaa-aikaa käytetään
yleensä rentoutumiseen tai virkistäytymiseen, ja vapaa-ajalla solmitaan sosiaalisia
suhteita esimerkiksi harrastusten avulla.” Harrastaminen tapahtuu vapaa-ajalla
ja se voi olla minkälaista toimintaa tahansa. Ihmiset valitsevat harrastukset
oman mielenkiinnon, kiinnostuksen tai ilon ja rentoutumisen vuoksi. Harrastuksen
yksi piirre on yhteisöllisyys, sillä harrastusyhteisöissä jäsenet
pyyteettömästi jakavat tietoa ja tukevat toisiaan. (Metsämuuronen 1995,
17–18.)
Ihmisten vapaa-ajan määrä on
lisääntynyt, mutta samalla vapaa-ajasta kilpailevat yksilön ja perheen kanssa
monet tahot, kuten erilaiset harrastukset. Harrastukset ovat tärkeitä ihmisen
hyvinvoinnille. Tilastokeskuksen (2014) mukaan vuosina 1981–2002 naisten
käsitöiden määrä oli hieman laskenut, kun miesten oli kasvanut. Viime vuosina
on ollut havaittavissa käsityöinnostuksen lisääntymistä, mutta virallisia
tilastotietoja siitä ei ole tällä hetkellä saatavissa. Suosituin itse tekemisen
harrastuksen muodoista oli käsityöt (72 %) vuonna 2002 (Tilastokeskus 2014).
Marttatoiminta kilpailee erilaisten toimintojen niin harrastusten kuin
luottamustoimien kanssa ihmisten vapaa-ajasta. Jokaisen yksilön on tehtävä
valintoja ja päätöksiä omien intressien ja kykyjen mukaan, mutta myös käytettävissä
olevan vapaa-ajan mukaan valitessaan itselleen harrastuksen. Martoissa
toimiessaan henkilö itse päättää, kuinka aktiivisesti haluaa toimia ja kuinka
paljon hän haluaa käyttää aikaansa harrastukseensa. Jäsenenä martat yleensä
toimivat yhdistystasolla. Yhdistys päättää itsenäisesti kokoontumiskerrat ja
toiminnan muodon, johon jäsenet eli martat voivat vaikuttaa.
Yhteisössä toiminen voi olla kanava
hyvinvoinnille (ks. Aalto 2013, 67). Pölläsen (2007) mukaan käsityöharrastustoiminta
voi olla yksi keino tehdä ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä psyykkisen
hyvinvoinnin osalta. Marttajärjestö on kaikille avoin kansalaisjärjestö, jonka
tavoitteena on edistää kotien ja perheiden hyvinvointia sekä kotityön
arvostusta (Martat 2014). Marttojen toiminta muodostuu viidestä eri
toiminta-alueesta: ruoka ja ravitsemus, kodin talous ja kuluttaja-asiat, kotipuutarha
ja ympäristö, kansainvälinen toiminta sekä järjestö- ja yhdistystoiminta,
marttaillat ja -retket. Käsityöt kuuluvat yhtenä osana kodin talous ja
kuluttaja-asioihin, mutta myös yhdistystoimintaan sisältäen marttaillat ja
-retket.
Marttojen yhteisöllinen käsityö
Yhteisöllinen käsityö sisältää
sosiaalisen pääoman kasvattamisen ja sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä.
Jaetut kokemukset toisten harrastajien kanssa luovat hyvää pohjaa muillekin
elämänalueille. (Vartiainen 2010, 120.) Yhteinen Marttojen käsityöharrastus luo
elämyksiä ja osana marttailua se voi edesauttaa marttajäsenten identiteetin ja
persoonan jalostumista kehityksen kautta. Marttojen yhteisölliset käsityöt ovat
olleet prosesseja tavoitteiden määrittelystä niiden saavuttamiseen. Ne ovat
yksilökohtaisesti jäsentäneet jäsenten arkea lyhyemmällä tai pidemmällä
aikavälillä. Käsityön tuloksista täytyy osata nauttia yksin ja yhdessä. Se
osoittaa itselle, mutta myös toisille, mitä on tehnyt ja miten. Vertaistuki,
marttaverkoston luominen ja yhteisön tuki kuuluvat omaan käsityöharrastuksen
kautta oppimiseen.
Martat ovat saaneet positiivista
huomiota, kun vuonna 2009 neulottiin kaikille syntyville suomalaisille
vauvoille sukat. Marttajäsenet neuloivat Novitan Martan juhlavuoden väreissä
(punainen, vihreä ja sininen) langoista ohjeen mukaan sukkia, jotka jaettiin
synnytysosastoilla vauvoille. Sukkia valmistui yli 60.000 kappaletta. Tämä oli
yhteisöllinen käsityöprojekti, jossa haluttiin tuoda samalla sukkakulttuuria
esille. Vuonna 2011 Martat päättivät jatkaa samalla valtakunnallisella
yhteisöllisellä käsityöprojektilla, koska edellinen iso projekti ylitti
odotukset. Martat virkkasivat isoäidinneliöitä, joista koottiin peittoja.
Ahkerat martat saivat aikaan yli 8000 peittoa. Niitä jaettiin Ensikotiyhdistyksen
kautta tarvitsijoille. Ennen ja myöhemmin on ollut pienempiä käsityöprojekteja
eri tahojen kanssa. Nämä valtakunnalliset käsityöprojektit osoittavat yhteisöllisen
käsityön voiman ja merkityksen suomalaisille.
Marttojen yhteisölliset käsityöt ovat
saaneet vähemmän käsitöitä harrastaneet uudelleen innostumaan kädentaidoista.
Marttailloissa muisteltiin omia kouluaikaisia kokemuksia käsityötunneista.
Osalla oli postitilivisa kokemuksia kerrottavana muille ja osalla oli
negatiivisia. Vuorovaikutus opettajan kanssa kouluaikoina on voinut olla
monella martalle ongelmallinen, joka on latistanut kokeilut ja yritykset niin
neulomisessa, virkkaamisessa kuin ompelemisessa. Äidin tai mummon kannustukset
ja neuvonta ei siinä vaiheessa ole tuntunut innostavalle. Mielekäs
valtakunnallinen, yhteisöllinen käsityö, saivat monet martat opettelemaan
uudelleen neulomaan ja virkkaamaan. Marttailloissa kokeneet, mestarit,
auttoivat noviiseja kädestä pitäen. Monella martalla on hiljaista tietoa, jota
on mahdollista jakaa, jos sitä halutaan. Usealle martalle ohjeiden lukeminen on
vaikeaa, jolloin tarvitaan henkilö viereen neuvomaan käytännössä, kuinka esimerkiksi
sukan kantapää neulotaan. Mestarimartat voivat jakaa keskenään myös omia kokemuksiaan
käsityötekniikoista ja materiaaleista. Kokemuksen kautta lisääntyy tieto.
(Tämä on yksi osa minun käsityötieteen syventävän kirjallisuuden esseestä.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti