KÄSITYÖT
MARTTOJEN TOIMINNASSA
Tässä luvussa tuon esille palkattujen
marttaneuvojien ja vapaaehtoisten marttajäsenten käsityöneuvontaa. Monien
jäsenten ja yhteistyökumppaneiden on vaikea hahmottaa piirien työntekijöiden
roolia neuvonnassa. Piireissä työskentelevät neuvojat ovat koulutettuja ja
ammattitaitoisia. Heillä on työaika ja heille maksetaan palkkaa tehdystä työstä,
kun taas marttajäsenet toimivat harrastusmaisesti ja vapaaehtoistoimijoina.
Marttaneuvojat käsityötaitojen neuvojina
Ensimmäiset marttaneuvojat kulkivat
kodeissa neuvomassa. Neuvonta oli pääosin kotitalousneuvontaa, joka kohdistui
puutarhaan. Puutarhanhoidon lisäksi neuvottiin ruoanlaittoa, kodinhoitoa ja
käsitöitä. Vähitellen siirryttiin henkilökohtaisesta neuvonnasta kurssien
pitämiseen. Kurssit olivat tehokkaampi tapa tavoittaa isompi joukko ihmisiä yhdellä
kerralla. Se oli myös helpompaa ja nopeampaa neuvojalle. Kotikäyntejä tehtiin kuitenkin
vielä 1960-luvulla. (Marttinen 2011, 15.)
Ensimmäiset marttakurssit olivat
pitkiä. Pisimmät kurssit saattoivat kestää jopa kymmenen viikkoa, mutta
tarjolla oli myös viikon tai kaksi kestäviä kursseja. Erityisesti
käsityökurssit olivat viikkoja kestäviä, koska siellä valmistettiin isoja kokonaisuuksia.
Ajan kuluessa siirryttiin lyhyempiin kursseihin, kun osallistujamäärät pitkillä
kursseilla väheni. Ihmisillä ei ollut enää tarpeeksi vapaa-aikaa
pitkäkestoisille kursseille. Kurssien rakennetta muutettiin, jolloin keskityttiin
pienempiin osakokonaisuuksiin. Nykyisin kurssit kestävät yleensä muutaman
tunnin. (Marttinen 2011, 16.)
Marttatoimintaa Pohjois-Savossa
1899–1976 -kirjassa (ks. 1977, 128, 137–138) tuodaan esille Marttojen tekemää
nuorisotyötä. Martat eivät huomioi vain aikuisia neuvonnassa vaan toiminnassa
huomioidaan myös lapset ja nuoret. Nykyisin Martoissa tarjotaan
pikkukokkitoimintaa ja taitoavainten (pikku-, tietäjä- ja mestariavain)
opiskelua lapsille ja nuorille. Marttajäsenten on mahdollista kouluttautua
pikkukokkikerhojen ohjaajiksi.
Marttaliitto on vuodesta 1933 alkaen
valinnut teemat toiminnalleen. Vuosina 1933–1973 ja vuonna 1982 teemat olivat
yksivuotisia. Vuonna 1937 viettiin lämpövuotta, jolloin käsityöneuvonnassa
kylmää torjuttiin villavaatteilla. Vaatetusvuosi oli 1944, villavuosi 1947 ja
perinteiden vuosi oli 1959. Teemavuodet tulivat 1970-luvun puolivälissä
kaksivuotisiksi ja 2000-luvulla on vietetty kolmivuotisia teemavuosia.
(Marttinen 2011, 20–23.) Siirtyminen useampivuotisiin teemakausiin helpottaa
kaikkien marttatoimijoiden suunnittelua ja konkreettista toimintaa.
Vuosina 2014–2016 Marttojen teemana on ”Martoissa on arjen
mahdollisuus” ja vuonna 2014 slogaanina on ”Elämä on parasta itse tehtynä”.
Marttaliitto toivoo marttayhdistysten ottavan yhä enemmän vastuuta Martanpäivän
yleisistä tapahtumista ja nyt kannustetaan erilaisten käsityötapahtumien
järjestämiseen yleisöneuvontana. Pohjois-Savossa esimerkiksi kumihimoiltiin
Oravikosken kyläkaupalla Martanpäivänä tänä vuonna. Ohjaajana toimi martta,
joka on käsityötieteen opiskelija. Käsityöneuvontaa antavan ohjaajan tulee
hallita käsityötekniikka, jota hän neuvoo toisille. Tällainen neuvonta voidaan
nähdä vertaisohjaajan roolissa tai oppipoika-kisälli-mestari roolina. Monilla
martoilla on hiljaista tietoa, joka on syntynyt kokemuksen kautta, joka olisi
hyvä saada asiasta kiinnostuneiden ihmisten käyttöön.
Martat ovat osallistuneet innolla
käsityökilpailuihin. Kilpailut ovat samalla tehokasta neuvontaa ja
käsityötaidon kehittämistä. Kaikki kilpailutyöt arvioidaan. Arvioinnissa
ohjataan valitsemaan oikea materiaali ja tekotapa sekä tekemään laadukasta
jälkeä. (Haltia 1974, 80.) Suostutuimpia kilpailuja ovat olleet nopeasti
ratkaistavat kilpailut. Villavuonna (1947) oli kilpailuja langan kehräämisessä
ja sukan neulomisessa (Marttinen 2011, 23). Myöhemmin villasukkia on neulottu
kilpaa muun muassa Martanpäivänä 26.7. Mikkelissä. Marttapiirit ja -yhdistykset
ovat järjestäneet paikallisia käsityökilpailuja jäsenilleen. Pohjois-Savon
Martat järjesti esimerkiksi vuonna 2008 käsityökilpailun, jossa painotettiin
suunnittelussa ja toteutuksessa kestävää kehitystä ja kierrätystä.
Marttajäsenet käsityötaidon neuvojina
Käsitöiden tekeminen vapaa-ajalla
kiinnostaa ja motivoi ihmisiä yhä. Yksilöt haluavat tehdä käsillä jotain vastapainona
teknologialle ja tämä korostuu harrastusten parissa (Ihatsu 2006, 20.) Käsityöt
koetaan vastapainona työlle, mutta myös kiireisen, stressaavan yhteiskunnan
protestiksi. Nykyisin käsitöiden tekemiseen liittyviä teemoja ovat
ympäristöystävällisyys, kestävä kehitys ja ekologisuus. Puhutaan paljon myös
käsitöiden tekemisen terapeuttisuudesta (Kokko 2007, 7.) Pölläsen (2012, 1) mukaan käsityön
terapeuttisuus perustuu ”taitojen ja tietojen kehittymiseen, oman kehon materiaalin
ja välineiden, ajattelun ja tunteiden hallintaan sekä käsityöhön liittyviin
sosiaalisiin ja kulttuurisiin tekijöihin”.
Vuodesta 2012 martoilla on ollut
mahdollista aloittaa käsitöiden opiskelu ja suorittaa käsityön osaajapassi.
Osaajapassin tavoitteena on lisätä ja syventää käsityötietoja ja antaa
valmiuksia jakaa entistä paremmin osaamista omassa tai naapuriyhdistyksen tai
piirin erilaisissa tapahtumissa. Marttojen yhdistys- ja käsityötoiminta on
harrastustoimintaa, jossa jaetaan omaa osaamista toisille. Harrastustoiminnan
tavoite on yhdessä tekeminen ja uusien asioiden oppiminen. Pohjana toiminnalle
on jaettu asiantuntijuus. Asiantuntijat ovat kiinnostuneita yhdistystoiminnasta
ja haluavat jakaa neuvoja ja antaa ohjausta. Oleellista yhteisön yhteistyössä
on jaettu tietämys (ks. Lahti, Seitamaa-Hakkarainen & Hakkarainen 2004).
Tiedon jakaminen voi olla kirjallisia ohjeita, visuaalisia luonnoksia ja kuvia
sekä kädestä pitäen neuvomista.
Marttajäsenet ovat usein
itseoppineita käsityön harrastajia. He ovat hankkineet kokemuksia tekemällä ja oppineet
oivaltamaan esimerkiksi materiaalien valinnan merkityksen tiettyyn työtapaan.
Harvalla martalla, joka toimii vertaisohjaajana marttayhdistyksissä ja
-piirissä, on ammatillista koulutusta taustalla. Toki sellaisiakin marttoja on.
Marttapiirit ovat itsenäisesti toimia yksiköitä, joilla on rajalliset resurssit
toimia laaja-alaisesti. Jos piirin neuvojilla ei ole käsityökoulutusta, he
eivät lähde vetämään käsityökursseja, koska heiltä puuttuu ammattipätevyys.
Marttaneuvojat, useimmat nykyisin ravitsemus- ja puutarha-alan ammattilaisia,
eivät toimi kuin omalla pätevyysosa-alueellaan. Tällä halutaan varmistaa
neuvonnan laatu. Moni uskoo marttaneuvojien toimivan harrastuspohjalla
Martoissa. Näin ei kuitenkaan ole, he ovat ammattilaisia omalla sektorillaan ja
he saavat siitä palkkaa. Yhdistyksissä toimivien jäsenten, marttojen, toiminta
on harrastusta ja perustuu pitkälle vapaaehtoistoimintaan. Heidän toiminta
voidaan luokitella puuhasteluksi omaksi ja toisten iloksi. He saavat siitä
monenlaisia kokemuksia, tiedot ja taidot karttuvat, sosiaalinen ja kulttuurinen
vuorovaikutus antaa hyvinvointia. Terapeuttisuudesta ei voida virallisesti
puhua, koska terapialla on tietty tahtotila, jota ammattilaiset johtavat.
Käsityön ohjaus lisää sosiaalista
vuorovaikutusta erityisesti yksineläjien arkeen. Monille marttatoiminta on
erityisen tärkeä sosiaalisen vuorovaikutuksen vuoksi, jolloin yhdessä
opetellaan uusia taitoja sekä tehdään käsitöitä yhdessä. Tämä on yksi syy,
miksi kässämarttojen toimintaryhmiä on nykyisin perustettu. Samanhenkiset
ihmiset kokoontuvat tekemään itselle mieluisia asioita. He myös tukevat ja
innostavat toisiaan. Monet käsityöpaikat eivät välttämättä ota vastaan
yksittäisiä vierailijoita, mutta ryhmiä puolestaan odotetaan. Yhdessä on mielekkäämpi lähteä
käsityöretkille. Pienetkin asiat tukevat psyykkistä hyvinvointia, jolloin mieli
voi paremmin. Ilo auttaa jaksamaan. Se myös rentouttaa kiireisen elämän
keskellä. Jotkut haluavat myös haastetta eli kokeilevat esimerkiksi uusia
menetelmiä neulomisessa. Se voi tukea muistia ja sitä kautta yksilön hyvinvointia.
Kouluaikaiset kokemukset voivat
vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti myöhemmin käsityöharrastukseen.
Negatiiviset koulumuistot on mahdollista kääntää onnistuneen vapaa-ajan ryhmän
tukemana antoisaksi vuorovaikutukseksi ja uuden miellyttävän tunteen saamiseksi
itselle. Yhteisön tuki voi laukaista flow-tunteen käsitöitä tehtäessä. Henkilö,
jolla on miellyttäviä koulumuistoja käsitöiden tunneilta, on mahdollisesti
jatkanut käsityöharrastustaan, jolloin hänen tieto- ja taitomäärä on vuosien
saatossa kasvanut. Tällaisella henkilöllä on hiljaista tietoa, jota monet eri
tahot arvostavat. He ovat myös harrastuspiireissä kysyntää. Elämysten saaminen
käsitöistä on yksi tapa saada hyvinvointia itselle. Hyvinvointi tarkoittaa eri
ihmisille eri asioita. Monelle käsitöistä saatava hyvinvointi liittyy
onnistumisen tunteisiin, sosiaaliseen vuorovaikutukseen tai hyvän tekemiseen
muille. Käsityöt voi toimia auttamisen välineenä, kuten esimerkiksi Marttojen
vauvansukka- tai peittoprojektit.
Tulevaisuuden käsityöt seuraavat
yhteiskunnallista muutosta ja trendit vaikuttavat käsitöihin. Yksilölliset
tuotteet kiinnostavat tekijöitä, joten käsityöt antavat mahdollisuuden
toteuttaa itseään. Kun tulos vastaa suunnitelmaa, siitä saa iloa ja
onnistumisen riemua. Vaikka tulos ei vastaisi omaa mielikuvaa, siitä voi oppia
materiaalitietoutta ja tekniikan sopivuutta. Positiivinen oppiminen ja vire
auttavat meitä jaksamaan koko elämän saralla, niin vapaa-ajalla kuin
työelämässä. Hyvinvointi on lopulta pienistä asioista kiinni, ja kaikkien
meidän on mahdollista kokeilla, jos vain haluamme esimerkiksi käsitöiden tuomia
vaikutuksia. Sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteisöllisyys toteutuvat Martoissa
ketjukoulutuksen kautta. Kaverilta tai ystävältä oppiminen tukee molempien
osapuolien hyvinvoinnin kehitystä ja tasoa. Marttojen toteuttamat käsityötempaukset
ovat yhteisöllisyyttä parhaimmillaan.
Käsityötaidot siirtyivät ennen sukupolvelta
toiselle perheen, kyläyhteisön tai kouluopetuksen kautta. Marttojen 115-vuoden
aikana käsityön tekeminen on muuttunut. Martat ottivat informaalina
kasvattajana oman roolin käsityötaitojen opettamisessa jo varhaisessa
vaiheessa. Marttaneuvojien työnkuvaan kuuluu enää harvoin käsityötaitojen opettaminen,
kuten esimerkiksi ”tallukoiden” tai patjan tekeminen. Nykyään pääpaino on
marttajäsenten tiedon jakamisessa toisilleen tukien ja kannustaen sekä
aikuisille että lapsille ja nuorille. Kuuluminen aikakansaseuraavaan yhteisöön
ja osallistumalla yhteisölliseen tekemiseen ovat merkittäviä niin yksilön
jaksamien ja hyvinvoinnin kannalta, mutta tärkeänä osana on yhteiskunnallinen
aspekti ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta.
Marttaorganisaatiolla
on omat järjestöasut, jota neuvojat (ammattilaiset tai vapaaehtoistoimijat)
pyrkivät käyttämään yleisötilaisuukisissa. Tapahtuman luonne ja sää vaikuttavat
asun valintaan, onko sen nykyaikainen marttailuun viittaava t-paita vai
järjestön tunnuksena tunnettu ruutupaita vai -mekko neuvojilla päällä.
Yhtenäisen asun tavoitteena on kertoa myös ryhmästä yhteisönä.
Neuvontatilaisuuteen osallistujat huomaavat heti vaatetuksesta, kuka ohjaa tai
neuvoo. Marttavaate on samalla käyntikortti.
Marttojen
slogan ”Elämä on parasta itse tehtynä” kannustaa kokeilemiseen ja itsensä
toteuttamiseen. Se voi olla avain elämyksiin. Elämysten kauttaa oppii uusia
asioita. Elämykset voivat tuoda parempaa hyvinvointia meille jokaiselle, kun
uskalletaan suhtautua positiivisesti ja ennakkoluulottomasti arjessa
tapahtuviin toimintoihin ja opetella uusia työtapoja, tekniikoita tai
materiaalien käyttöä. Yhdessä tekeminen on usein virikkeellisempää kuin yksin
puurtaminen. Yhdessä syntyy sosiaalinen vuorovaikutus, jossa tiedot ja taidot
vaihtuvat luonnollisesti ihmisten kesken.
(Tämä teksti on osa minun käsityötieteen syventävän kirjallisuuden esseestä.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti